۱۳۸۹ فروردین ۸, یکشنبه

دیدن انسان فقط انسان

منظورم از سلطه، تغییر رفتار دیگری برای مطلوب شدن رفتارش از جانب ما، بدون رضایت وی است.
هر کنشی که آدمی دررابطه با انسانها انجام میدهد، اینچنین است: تمام صفتهای مشخص آن فرد از جمله سن، جنس، ظاهر، ثروت، ملیت، تحصیلات، ... آنالیز میکند وپرونده او را در ذهنش میسازد و در آخر به دو نتیجه می رسد. 1/ شخص را بالاتر وقوی تر 2/او را فرو دست تر از خود ارزیابی می کند. در مورد اول رفتار خود را تغییر می هد ودر حالت دوم سعی میکند رفتارآن شخص را تغییر دهد و سلطه خود را تحمیل کند.
اما آیا این راه صحیح است؟
به هیچ وجه، چرا که با این عمل آدمی دیگران را به وسیله هایی برای رسیدن به اهداف خود تبدیل میکند. اما نه تنها اینکار رنج را برای دسته ی دوم به همراه دارد و این کاملا غیر اخلاقی است. این فرایند هویت ما را چند پاره میکند واین رفتارهای گوناگون وبعضا متضاد آرامش ما را زایل میکند، چون رفتار مشخصی را که فرد درست میداند سرلوحه قرار نمیدهد و با آن مشخص ویکپارچه رفتار نمیکند. البته راه حل این گرفتاری آسان نیست، چرا که باید تمامی پرونده های مختلف پس پشت ذهن را به پرونده انسان وفقط انسان فرستاد وبا همه انسانها رفتاری کرد که فکر میکنیم بهترین رفتار است. برای مثال آدمی بنا را میگذارد، که محترمانه وبا حفظ کرامت انسانی با دیگران صحبت کند این عمل صحیح را با همه ودر همه جا انجام دهد، چه این افراد معلمش ،مدیرش،خانواده اش، دوستش، زیر دستش، میوه فروش، رهگذر، کسیکه به او توهین کرده است و .... باشد .

۲ نظر:

  1. «هر کنشی که آدمی در رابطه با انسان ها انجام می دهد ...» فکر کنم جمله تان را خوب آغاز نکردید. لزوما همه کنش هایی که در مقابل دیگران انجام می دهید برای به سلطه درآوردن آنها نیست. کنش ها در رابطه هایی که در آخر پست تعریف کردید مثل ارتباط انسان با دوست، خانواده و رهگذر و ... خیلی منفاوت است. بخاطر متفاوت بودن جنس روابط رفتارها متفاوت خواهد بود چرا که نتیجه ای که از آن آنالیزی که شما گفتید می گیرد متفاوت است.

    پاسخحذف
  2. مرسی نوید عزیز
    نقد شما رو وارد میدونم وبه نظرم باید یک قید را بر رابطه مبتنی برسلطه اضافه کرد:
    "وقتی که رفتار دیگران مورد تایید ما نباشد وقصد تغییر رفتار را داشته باشیم"، آنگاه سلطه بامعناست.
    بزار یک مثالی بزنم درباره همین خانواده، شوهری را فرض کن که بدلیل اینکه میداند فرادست تر از همسرش است(از هر نظر:مالی، قانونی، سنتی،بدنی، ...)انگاه مشروع میداند که سلطه خود را تحمیل کند، این سلطه میتواند در تمام شعون باشد.
    به نظر من نیز با کارورزی هایی می شود، نگاه را انسان قرار داد و سلطه را کم رنگ وکم رنگ تر کرد.

    پاسخحذف